Wijziging fiscaal gunsttarief 10,09%
Recuperatie teveel ingehouden bedrijfsvoorheffing
Waarom kwam u eventueel in aanmerking voor het verlaagd fiscaal tarief (10,09%)?
U was in 2022, op het ogenblik van uw wettelijke (vervroegde) pensionering (i) minimum 65 jaar of (ii) jonger dan 65 jaar, maar had wel een volledige loopbaan (minimum 45 jaar).
Waarom werd u in 2022 belast tegen het standaard fiscaal tarief (16,66%)?
Dat gebeurde op basis van de toen geldende fiscale regels.
Nieuw administratief standpunt van de fiscus m.b.t. enkele gelijkstellingen
De fiscus heeft op 04/10/2023 (met terugwerkende kracht) in haar circulaire hierover (2023/C/83) enkele versoepelingen doorgevoerd, onder meer m.b.t. (i) opzegvergoedingen/ontslagcompensatievergoedingen en (ii) ziekte/invaliditeit (geen beroepsziekte/arbeidsongeval), waardoor u mogelijk wél van het verlaagd fiscaal tarief van 10,09% kan genieten.
Wat is er veranderd?
- Opzegvergoedingen/Ontslagcompensatievergoedingen (zonder recht op werkloosheidsuitkeringen): worden gelijkgesteld zonder bijkomende voorwaarden
- Ziekte/invaliditeit (geen beroepsziekte/arbeidsongeval): men moet op het moment (= bij aanvang) van de arbeidsongeschiktheid het statuut van werknemer hebben.
U vindt de volledige tekst van de bovenvermelde circulaire (2023/C/83) hier terug.
U meent in aanmerking te komen én u kan hiervan ook de nodige bewijsstukken voorleggen aan de fiscus (wanneer zij u hierom verzoeken)?
Dan kan u bij de fiscus een bezwaarschrift indienen (binnen de in de wet voorziene termijnen) om de in 2022 teveel betaalde bedrijfsvoorheffing bij de uitbetaling van uw aanvullend pensioen alsnog te recupereren.
Let wel, wij kunnen u in dit verband geen gecorrigeerde fiscale fiche 281.11 afleveren!
Hoe dient u een bezwaarschrift in bij de fiscus en binnen welke termijn?
Meer informatie vindt u hierover op de website van de Federale Overheidsdienst FINANCIEN (https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/bezwaar#q3)